zondag, maart 05, 2017

Altijd Scherp

In mijn vorige recensie Eat That Frog werd verteld hoe belangrijk het is om je tijd te leren managen en hoe dit te doen en daar had ik zo mijn gedachten over (lees vooral de recensie een keer). In het boek Altijd Scherp beschrijven Jim Loehr en Tony Schwartz hoe je je energie moet managen en niet je tijd om een hoge prestatie te leveren. In deze recensie zal ik wederom proberen mijn gedachten hierover over te brengen.

Energie
altijd scherp_thumb[15]
Als je als gamer ooit een Role Playing Game (RPG) hebt gespeelt dan komen termen als bijvoorbeeld Strength, Constitution, Dexterity, Intelligence, Wisdom en Charisma je vast wel bekent voor. En dat je over die kern aspecten van je karakter punten kunt verdelen zal ook niets nieuws zijn. Want die kern aspecten maken je karakter tot dat wat hij of zij is. En die bepalen uiteindelijk je spel. Punten die je in het ene aspect stopt kun je binnen RPG's niet meer stoppen in een andere. Dus kies je voor Kracht of kies je voor Wijsheid. Je zult in een game keuzes moeten maken. Maar niet alleen in een spelletje is dit van belang, ook in het echte leven.

Loehr en Schwartz beschrijven vier aspecten van energie: Fysieke, Emotionele, Mentale en Spirituele. En alle vier zijn ze even belangrijk voor optimaal presteren. Is er één uit balans dan merk je dat in je doen en laten. Te weinig fysieke kracht maakt je bijvoorbeeld sneller moe. Krijg je te weinig emotionele energie in je leven dan wordt je bijvoorbeeld chagrijnig. Het is dus van belang om alle vier optimaal in balans te houden om tot een optimum te komen.

Trainingsprogramma

Naast dat de auteurs duidelijk beschrijven wat de dynamiek van full engagement is en wat de belangrijke factoren hierbij zijn (namelijk de vier aspecten van energie) wordt er in het tweede deel van het boek een trainingsprogramma voorgelegd. Want hoe kom je er achter welk aspect van energie je mist en hoe ga je vervolgens te werk om dit op te lossen. En dit alles wordt op het einde van het boek ook nog aangevuld met verschillende bijlagen waarmee je het trainingsprogramma voor jezelf ook kunt doorlopen. Ik ga hier verder niet te veel uitweiden over het trainingsprogramma, daarvoor zou je zelf het boek gewoon moeten lezen.

Persoonlijk

Beide gedeeltes van het boek zijn in begrijpelijke woorden beschreven. Nergens wordt het heel moeilijk. Waardoor het boek vlot wegleest. Ze houden het simpel en dat vond ik persoonlijk wel fijn. Vooral als je er ook nog eens wat van kunt leren. Het hoeft niet altijd moeilijk te zijn om nuttig te zijn.

De punten die werden voorgelegd gaven mij persoonlijk meer inzicht in mijn doen en laten. Er zijn zeker punten waar ik, wat betreft mijzelf, niet blij mee ben en waar ik graag aan wil gaan werken. Dit boek wist mij daar goed op te wijzen en geeft ook nog de middelen om er van verschillende kanten naar te kijken om er uiteindelijk een oplossing voor te vinden. Zo ben ik van plan om toch iets meer te gaan letten op mijn fysieke en emotionele energie. Kans is groot dat ik dit boek in de toekomst in ieder geval nog een keer ga lezen. Al moet ik ook toegeven dat het boek niet alleen maar geweldig is. Ik heb zeker wat puntjes van kritiek.

Kritiek

Ik ben zelf een persoon die denkt in beelden (als dyslecticus zijnde). En heel af en toe gebruiken de auteurs een grafiek of tabel, maar naar mijn mening wat te weinig. Wat ze wel doen is veel gebruik maken van praktijk voorbeelden die ze zijn tegengekomen in hun werk. Hierdoor is het boek heel erg opgebouwd uit verhalen. Uit die verhalen kun je wel ongeveer halen wat ze bedoelen met zaken die ze eerder hebben uitgelegd. Dus ze zijn niet heel vervelend. Alleen bestaat het boek wel erg veel uit dit soort praktijk voorbeelden. Leuk voor de mensen die vooral denken in verhalen en teksten, maar ik had er op een gegeven moment wel genoeg van.

Een ander punt is dat ze naar mijn idee niet volledig genoeg zijn. Ze blijven op een bepaald niveau hangen en gaan niet echt de diepte in. Niet richting de details. Ze blijven vooral hangen rond de naar voren gebrachte verhalen/voorbeelden. Het blijft altijd een verhaal van: Die persoon had op dat vlak te weinig energie en is toen dat en dat gaan doen om dat te veranderen. En dat is interessant als je alleen kijkt naar zelfreflectie. Maar wat als één van je energie waardes naar beneden worden getrokken door iemand anders? Hoe kun je een derde laten veranderen? Oké, je zou ze het boek kunnen laten lezen. Maar als ze zelf het punt echt niet zien? Hoe zou je zo iemand kunnen veranderen? Vooral als dat de enige manier is om je eigen energie waarde omhoog te brengen en die persoon te belangrijk in je leven is om gewoon die persoon te negeren? Of wat doe je in situaties waarbij een bepaalde energie waarde niet te veranderen is? Wat als je niet aan je fysieke energie kan werken, door bijvoorbeeld lichamelijke gebreken. Hier geeft het boek geen antwoord op. Uiteindelijk is het programma dus alleen in zijn volledigheid nuttig als je als mens gezond bent. Zowel fysiek, emotioneel, mentaal als wel spiritueel. Je kunt dan wel uit balans zijn, maar die balans kun je als gezond persoon wel weer herstellen. In alle andere gevallen blijft de oplossing een vraagteken.

Conclusie

Met een goed energiebeheer kun je meer uit je leven halen. Je kunt dan namelijk komen tot een Full Engagement. Want als je in balans bent kun je de wereld aan. Jim Loehr en Tony Schwartz beschrijven in Altijd Scherp, op een simpele doch duidelijke manier, wat hierbij van belang is en hoe je daar toe komt. Dit doen ze door gebruik te maken van praktijk voorbeelden en het overbrengen van hun trainingsprogramma. Toch kun je als lezer vraagtekens zetten bij de diepgang van hun schrijven. Aan de ene kant kun je kennis nemen van bepaalde gebreken in je leven wat betreft je energie waardes op Fysieke, Emotionele, Mentale en Spirituele basis en hoe hier mee om te gaan. Maar het blijft een reflectie op jezelf. Oplossingen van problemen die voortkomen vanuit interactie met de buitenwereld blijven uit. Net als wat te doen als je bepaalde energie waardes niet kunt veranderen. Maar als je gezond bent en tevens gezond in het leven staat zou je je leven nog een boost kunnen geven met Full Engagement. Zodat je altijd scherp kunt zijn.

Informatie

  • ISBN: 978 94 924 9305 7
  • E-Book: 978 94 9249 306 4
  • Uitgeverij: Maven Publishing
  • Vorm: Paperback
  • Pagina’s: 288
  • Prijs: € 22,-

Geen opmerkingen: